On laskettu, että fiksusti käytettyinä ledit pystyisivät laskemaan valaistusenergian viiteen prosenttiin nykyisestä.Käytännön kokeissa (kaupungit jotka ovat vaihtaneet valonlähteensä ledeihin) on parhaimmillaan kulutusta vähennetty 40%:lla.

Jos kääntäisikin valontarpeen palveluksi? Tämä onnistuu ledin ja tietoverkon liitolla. Esim toimistoissa, aamulla valo voisi olla tavallista sinisempää joka vaikuttaa samalla tapaa kuin kirkasvalolamput (silmän valoaistinsolut aktivoituvat). Ja taas illalla valo voisi painottua rauhallisiin punaisiin aallonpituuksiin. Tai sitten katuvalot? Kun valoalueen säätää vaihtumaan tarpeen mukaan, niin lamput valaisevat pieniä kaistaleita yksittäiselle liikkujalle, mutta suurempaa väylää isoimmille ryhmille.

Ledivalot autossa? Halogeenipolttimon kaukokantama on 100m. Ledivalon tuottama kaukokantama on kolme kertaa isompi eli 300m. Mutta, päätänsä uutena ajovalona nostaa ledilaser. Sille luvataan kaukokantamaksi 600m ja BMW ja AUDI ovat testanneet tätä jossain malleissaan. http://www.iltalehti.fi/autot/2014021818049680_au.shtml

Ledilaserin teho perustuu siihen, että ledin tuottamaa valoa johdetaan peileillä. Autoissa niihin hyödynnetään tekniikkaa niin, että valot havaitsisivat edestä tulevan auton ja laskisi valokenttäänsä alemmas.

Autoalalla arvioidaan, että laservalot syrjäyttävät muut ajovalot vuoteen 2020 ja sinisen ledin keksijä Shuji Nakamura on sanonut, että ajovaloissa ledilaser päättää ledien vallankumouksen, ennen kuin se ehtii edes alkaa.

TIEDE-lehti tammikuu 2015 artikkeli "Laser jatkaa valon vallankumousta"

http://www.iltalehti.fi/autot/2014021818049680_au.shtml

http://www.hs.fi/autot/a1395370467075

JW