kuva_1.jpg

Led-tekniikkalla mahdollistetaan rahallinen ja päästöjä pienentävä hyöty. Sekä Suomessa että muualla maailmalla onkin ryhdytty, uusimaan vanhaa valaisintekniikkaa led-tekniikalla.

Suomessa Neste oil korvaa vuosien 2014-2016 aikana automaattiasemien, komissioliikeasemien mittakentttien ja Truck-asemien loisteputkivaloisimet led-valaisimella, lisäksi mainostaulujen valaistus uusitaan. Neste Oilin projektipäälikön Yrjö Raution mukaan, aseman sähkölasku puolittuu led-valojen ansiosta. Kokonaisuutena projekti tuo miljoonien eurojen säästöt, lisäksi ympäristöpäästöt pienenevät. Neste Oil harkitsi led-tekniikkaan siirtymista jo muutama vuosi sitten. Silloin kuitenkin todettiin, ettei tekniikka ole tarpeeksi luotettavaa, jotta projekti olisi kannattava toteuttaa. Nyt asiat ovat toisin, ledien kirkkaus, tekniikka ja etenkin luotettavuus on parantunut huomattavasti. Neste Oil on arvioinut, led-valojen kestävän noin 10 vuotta, mikä vähentää asemien ylläpitokustannuksia huomattavasti. Valaisinten vaihtoprojektin on laskettu, maksavansa itsensä takaisin noin neljässä vuodessa.(Kotilainen 2014.)

Atlantin toisella puolella Los Angelesissa on myös ryhdytty, hyödyntämään led-teknikkaa. Tällä kertaa tarkoituksena on, korvata vanhat katuvalot uusilla led-valoilla. Kaikki sai alkunsa, kun Los Angelesin kaupunki ilmoitti helmikuussa 2009 uusivansa 140 000 katuvaloa led-valoilla. Projektia varten otetiin 40 miljoonan dollarin laina. Projektin yksi suuri haaste oli logistiikka, Los Angelissa kun on maan toiseksi suurin katuvalaistusjärjestelmä( arviolta noin 210 000 katuvaloa.). (Forbes 2013.)

kuva_2.jpg

Los Angelesin projekti on osa suurempaa kansainvälistä muutosta kohti led-katuvaloja. Monissa suurkaupungeissa kuten Lontoo, Hong Kong ja Sydney on testattu led-katuvaloja osana LightSavers-projektia.(Gerdes 2012.) Projektissa on mukana muun muassa myös elektroniikkavalmistaja Philips. Tammikuussa 2013 Los Angelesin kaupunki tiedotti led-katuvalo projektin tilasta. Katuvaloja oli vaihdettu noin 114 000, mikä oli mahdollistanut yli viiden miljoonan dollarin säästöt ja 63,3%:in sähkönkulutuksen pienenemisen vanhoihin suurpainenatriumlamppuihin verrattuna. Los Angelesin katuvailaistus toimiston johtaja Ed Ebrahimian esitteli syyskuussa 2012 Miamissa projektissa saavutettuja hyötyjä. Esityksessä Ebrahimian mainitsee Los Angelesin kaupungin säästävän arviolta 7,5 miljoonaa dollaria pelkissä sähkölaskuissa kun projekti on valmis. Ylläpitokustannusten odotetaan laskevan myös huomattavasti. Vanhoilla suurpainenatriumlampuilla keskimääräinen vikaantumisaste oli 10%, led-lampuilla samainen aste oli vain 0,2%. Tämän ansiosta Los Angeles arvioi säästävänsä vuosittain 2,5 miljoonaa dollaria ylläpitokustannuksissa. Sähkönkulutus- ja ylläpitosäästöjen ansiosta, projektin on laskettu maksavansa itsensä takaisin noin seitsemässä vuodessa. Myös Los Angelesin kaupungin asukkaat ovat olleet mielissään uusista katuvaloista. (Gerdes 2013.)

Justin Gerdes(2013). Los Angeles Saves Millions With LED Street Light Deployment. Viitattu 24.01.2015.http://www.forbes.com/sites/justingerdes/2013/01/25/los-angeles-saves-millions-with-led-street-light-deployment/

Justin Gerdes(2012). Global Trial Shows LED Street Lighting Delivers Up To 85% Energy Savings. Viitattu 24.01.2015.http://www.forbes.com/sites/justingerdes/2012/06/30/global-trial-shows-led-street-lighting-delivers-up-to-85-energy-savings/

Samuli Kotilainen(2014). Led-valot leikkaavat sähkölaskun puoleen - "Aluksi sanottiin, että tämä ei ole mahdollista". Viitattu 24.01.2015. Tekniikka & Talous.

 AM